آیا لطیف بودن پارچه به معنای نخی بودن آن است؟

بسیاری از مردم تصور میکنند به دلیل آنکه پنبه جنسی بسیار لطیف دارد، نخ حاصل از پنبه نیز باید لطیف ترین نخ موجود در بازار باشد. در حالیکه باید بدانیم، پنبه ای که ما عموما با آن آشنایی داریم، پنبه بهداشتی با فرآیند تولید و تصفیه ی خاص محصولات بهداشتی است و در واقع پنبه ای که در کارخانجات ریسندگی و بافندگی برای آماده سازی و تولید منسوجات استفاده می شوند، از لحاظ ماهیتی با پنبه های بهداشتی تفاوت بسیار دارند. از طرفی صنعت تا حدودی خواص فیزیکی مواد را دستخوش تغییر می کند. به عنوان مثال همانگونه که حرارت دهی و چکش خواری در صنعت آهنگری، آهن را از حالت شکننده به حالت مقاوم در می آورد فرآِند های صنعت ریسندگی و در کنار آن صنایعی چون رنگ و تکمیل نیز بر ویژگی و خصوصیات نخ پنبه تاثیر می گذارند و تا حدودی از لطافت آن می کاهند. پس نمی توان انتظار داشت که هر پارچه نخی بسیار لطیف و پنبه ای باشد.

 پس لطافت پارچه هایی مثل تریکو به خاطر نخی بودن آن ها نیست؟

نمیتوان به طور قطع اظهار نظر کرد. چرا که علاوه بر ویژگی های فیزیکی هر ماده که وابسته به جنس آن است، شیوه ی ریسندگی پارچه هم در حالت و خواص پارچه موثر است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. ولی اگر بخواهیم به سوال شما در مورد تریکو جواب بدهیم، تریکو پارچه ای ترکیبی است، هرچند مقداری نخ پنبه در بافت آن وجود دارد ولی این میزان نخ هیچ تاثیری در لطافت پارچه تریکو و امثال آن مانند پارچه های پولاردپلار و مخمل و غیره ندارد؛ بلکه این لطافت برخواسته از خواص جزء مصنوعی آن هاست که در مورد تریکو میتوان گفت لطافت به علت وجود ماده ی آکرولیک در آن است، ماده ای که موجب لطافت مخمل در پارچه ها و حوله های مخملی و همچنین علت لطافت در انواع پتوهای گلبافت و طرح گلبافت و همچنین پنوهای مسافرتی است.

راستی! تا اینجای ماجرا و خواندن این مقاله پرسرو صدا 😅 اگر به دنبال خرید پارچه های تریکو با قیمت مناسبت و کیفیت عالی هستید. سری به پارچه های تریکو ما بزنید و اینجا کلیک کنید:

انواع پارچه تریکو ساده و طرحدار  

آیا میتوانیم نتیجه بگیریم که هیچ پارچه نخی لطیف نیست؟

اینکه لطافت پارچه ای مانند تریکو بخاطر جزء مصنوعی آن است که برخلاف اعتقاد قبلی ما بود، علت خوبی برای این نتیجه گیری نیست. همانطور که قبلا اشاره کردیم نحوه ی ریسندگی در لطافت و حالت نخ تولیدی بسیار موثر است. تاثیر این مورد را با مثال بهتر متوجه خواهیم شد: در واقع همانطور که میزان گرمادهی، مدت گرمادهی و مدت و شیوه ی سرد شدن ماده -ی سیلسیوم تعیین کننده کیفیت و میزان مقاومت بیشتری حاصل از صنعت است و از یک ماده ی ثابت و یکسان، تنوع گوناگون شیشه، بلور، پیرکس و غیره حاصل میشود؛ و همانطور که میزان غلظت مایع، میزان گرماو مدت زمان سرد شدن آن موجب تولید انواع مختلف نبات با اندازه های بلور گوناگون می شود، فرآیندهای نساجی از قبیل ریسندگی و رنگ و تکمیل میتواند با تنوع خود از یک جنس، ویژگی های ظاهری متفاوتی ایجاد کند. به گونه ای که از پنبه در نهایت تنوع پارچه ای گوناگونی از قبیل وال هندی، ململ، متقال، چلوار، کودری، چیت، کتان، کرباس، دستمال آشپزخانه و غیره میتوان حاصل کرد و این تنوع را قطر، لطافت و شرایط فیزیکی نخ تولید شده ایجاد می کند.

لطیف ترین نخ پنبه ی تولیدی چگونه است؟

به مرور زمان مهندسین نساجی متوجه شدند، هرچه نخ حاصله از ریسندگی دارای پرز های فرعی کمتری باشد، لطافت بیشتری خواهد داشت. در واقع متوجه شدند، علت اصلی زبری در پارچه های نخی و پشمی میتواند صیقلی نبودن نخ های حاصل از ریسندگی آن ها باشد، پس به مرور به دنبال راه حل هایی گشتند تا بتواندد از پنبه و پشم نخ های صیقلی تولید کنند، این تلاشها به ثمر نشست و نه تنها نخ پنبه و پشمی لطیف تولید شد، بلکه اجناس طبیعی جدیدی از جمله ویسکوز پا به عرصه ی نساجی گذاشتند که در آینده در مقاله ای به آن ها خواهیم پرداخت.

امروزه لطیف ترین نخ تولیدی در ایران با نام نخ سی شناخته می شود. نخی با ضخامت 30 میکرون از جنس پنبه که مانند حروف انگلیسی c نیز حالتی صیقلی دارد. امروزه این هسته از نخ ها در پارچه های کودری عرض 1.5 متر به طور عمده استفاده می شود، همچنین در پارچه های پیراهن مردانه و مانتویی تابستانه زنانه، نیز کاربرد یافته است که موجب لطافت و راحتی لباس های تهیه شده از جنس پارچه های نخ سی برای افراد شده است

راستی! خبر خوب این است که میتوانید از ما انواع پارچه های پیراهنی نخی، تهیه شده با نخ سی را با قیمت مناسب و طرح های زیبا خریداری کنید.سری به پارچه های پیراهنی ما بزنید و اینجا کلیک کنید:

انواع پارچه پیراهنی